Cheese + Biskut = Cheesekut!

By 11:46 AM , , , ,

Having a sister yang kerjayanya sebagai baker sangatlah tak seronok, ye tuan puan tak seronok sebab die nun kat kuala pilah tu, aku pulak kat shah alam.

Hari tu die buat resepi baru Nutella Cheese Tart nak tergolek golek aku dek sedapnya. Aku ni pun memang hantu dessert, nak kene ade dessert dalam fridge all the time. So aku pun dok pikir-pikir la macam mana aku nak makan cake cheese ni. Memang terasa-rasa kat tekak ni hah. Adik aku memang la tak akan nak hantar semata-mata, memang makan penampar lah (die pernah tolak aku jatuh tangga dari tingkat atas sampai ke bawah tau!) 

Aku pun dok la google google resepi ape yang suai naw kat tekak ni. aku taip easy cheesecake recipe, kek cheese mudah, cheesecake tu cheesecake ni. 

Skali aku jumpa recipe Cik Epal pasal cheesekut. so aku pun gigih ajak syaffiq pergi jaya grocer memalam tu jugak.

So macam biasa bahan-bahan, kaedah, cara-cara semua kat bawah eh:-

Hup Seng Deluxe Crackers
Biskut lain pun boleh CE kata. Nasib je ni jumpa yang macam CE cakap
Krimer Manis & Cream Cheese 
Nak guna brand lain pomboley....


Nestum
Please jangan guna yang 3 in 1 sebab nanti jadi manis gile, too sweet pun tak sedap yet not good for your health

Full Cream Milk/ Low Fat Milk
Memang nak cari full cream milk tapi tak ada pulak, jadi susu HL ni memang low fat nye pun rasa full cream sangat macam aiskrim tu yang aku guna ni
1. Susu + Cheese putarkan sampai sebati. Aku perah lemon sikit sebab suka rasa masam sikit, tak letak tak ape.
Sape ade mixer/ hand mixer boleh guna yang tu, rumah aku takda so guna hand blender
2. Rendam biskut dalam susu, Celup celup angkat je, kalau lama sangat takut soggy 
3. First layer letak cream cheese, lepastu susun biskut yang dah rendam tu
4. Layerkan dengan cream cheese lepas tu taburkan nestum

5. Layer: Cream Cheese > Nestum > Biskut > Cream Cheese > Nestum - sampai habis

6. Akhirilah cerita ini dengan Nestum simpan dalam fridge dalam 2 jam pastu minum dengan coffee.. air kosong pun boley jugak.
.
Close up pun nak jugak hah!
Ok la siap dah dessert tu. 

Take Care!

You Might Also Like

0 comments