5 Minutes Pizza! - Pictures & Video Tutorial

By 11:23 AM , , , , , , , , ,

Assalamualaikum

Salam 1 Malaysia... hamboi kemain YB sangat pembukaan kata aku kan...

Lately aku dengan syaffiq selalu balik lambat dari kerja, instead of pergi rumah Mama for dinner (#makmertuasayangaku) Syaffiq cakap you masak je lah apa-apa, as long as sedap kat tekak. 

Syaffiq ni tak memilih sangat makan pun, tapi malam die suka makan bende simple, macam pasta, pizza, roti, nugget.

Nak jadikan kisahnye aku pun on the way nak ke KTM Subang tu for sure lalu Aeon Big Subang. Dah masuk tapi kepala dok la pikir, aku nak masak apa for dinner sebab baru je semalam aku masak shrimp scampi, tak kan la nak masak pasta lagi kan.

So tengah dok jalan cari ilham, aku ternampak la pita bread by Mission ni, pastu terfikir nak buat pizza. By the way, I've tried the wrap one by the same brand tapi too nipis and tak sedap sangat. 

So balik je, aku pun campak beg! (drama je walhal letak dalam bilik leklok), terus switch on oven and buat lah pizza tu..

Korang nak ikut cara ni, ikutlah nak ubah pun takpe ... 


Pita Bread
Nak beli brand lain pun boley, taknak yang wholemeal nak yang biasa pun boleh. Tekak perut memasing berbeza
Prego Sauce - Mushroom
Prego ni pun banyak flavor kan, Garlic lah, Wild Mushroom lah, Traditional lah, terpulang pada citarasa masing-masing
Cekonak Cekonik yang nak letak atas pizza
White Button Mushroom / Cendawan Butang 
Bawang Besar - Holland
Nak sedap pakai ni, kot nak buat cicah kuah kacang sate hah tu boleh guna yang merah ye!
Capsicum / Lada Benggala
Nak pakai yang kuning, hijau, purple pun boleh. Yang mana vegetarian tu guna la semua color baru karerfur (colorful)
Optional: Lof Ayam
Sesiapa yang vegetarian tu tak nak guna ni pun takpe.
Cheese / Keju
Sebenarnya aku suka guna pizza topping cheese tapi dah takde so amik je mozarella. janji ade effect tarik2 tu. 
Optional: Garlic Powder
Aku memang suka ade rasa bawang putih, aku goreng sausage pun letak ni, goreng telur dadar pun letak ni, apentah lagi pasta. semualah aku letak ni. (biar pontianak tak suka aku - k fine takde kaitan)
Black Pepper / Lada Hitam
Aku suka yang macam ni sebab boleh control kasar halus die. if korang takde yg self grinder boleh bli yang dah siap kisar kasar tu eh.
Cara - cara dia aku terbuat dalam video. Jap lagi aku upload. Tapi secara teoritikal nya

1. Sapu sos prego atas pita bread
2. Taburkan bawang, capsicum, mushroom, lof ayam.
3. Taburkan cheese
4. Taburkan garlic powder, black pepper
5. Masuk dalam oven/ toaster/ kuali bertutup. as long as cukup untuk nak garingkan roti tu sikit dan cairkan cheese.

aku guna oven. 175 celcius, selama 5 minit.


Nah ni video die. X clear sangat tapi ok kot
cair lah kau! garinglah kau! seru -seru sikit (ajaran sesat) sambil baca doa
Ngap!
Ok siap. Jadi dah siap potong pastu makan, pastu kenyang!
Owh nak kasitau ni, syaffiq cakap sedap langsung 3 hari 3 malam aku kene buat ni (Pengsan!)

Take care everyone!

You Might Also Like

0 comments