Recipe: Easy Squid Padprik / Padprik Sotong Mudah

By 9:36 AM , , , ,

Assalamualaikum,

Nak dijadikan cerita, (semua pun jadi sebab ade cerita disebaliknya, dengar je la eh....) semalam tetibe sakit perut, tak tau la sebab ape, dalam pada tu dok kira-kira nak tumpang SIL ke nak naik bas atau taxi untuk balik Shah Alam.

Mula-mula text SIL, dia kata okay. So aku pun ok je la tetibe mcm lg 10 minit nak 5.30 makin kuat pulekkk sakit iteww, so i’ve made up my mind nak naik cab. Tapi ada ke cab yg nak amik aku di kala jam 5.30 ini. Tawakal je la ade, adelah xde takkan nak amuk pulak ye dak.

Aku pun bukak la apps MyTeksi, maka book la, dlm pada tu duk ckp dlm hati, kalau takde balik je naik bus. Tetibe ade taxi bidding, yeay!
Nasib baik tak jammed....

Sampai rumah, Syaffiq dok basuh pinggan, xtau la dia dok makan ape. Aku pun p la kutip baju kotor dlm bathroom, sbb dh 2 hari tak basuh baju. Lepas dh tet sana tet sini aku pun tinggal kan washing machine tu untuk die bekerja membersihkan baju aku, siap dia kalau x bersih! Ala kalau x bersih pun mampu ke nak bli lain? tettttttt....

Dok bukak fridge tengok apa yg nak di beli ape yg patut dibuang, tengok-tengok broccoli dengan cherry tomato dah menghampiri sisa hidup dah, aku pun kluarkan sotong.. Dalam hati dok pikir lagi nak masak ape.

HAH!!! Sotong padprik sudohhhh. Paling senang nak buat dr sotong goreng tepung. Less than 10 mins pun nk siap. Tak caya? tak caya sudah nama kau dolah tet kau sebelah! 

Hahahahha bengong! aku ade attach sekali print screen stopwatch aku kalau korang x caya.

So as usual, bahan-bahan dengan cara ade kat gambo eh


Padprik Sotong 7 minit siap!

2sb Minyak Masak, 2sb Sos Tiram + 2sb Sos Cili (campur dlm 1 mangkuk), 2sb Cili Boh

5 Cili Api, 1/2 inch Halia, 2 Bawang Putih, 1 Bawang Besar, 1 Serai

2 ekor Sotong, Broccoli 

Tomato Ceri, 2 Daun Limau Purut


Tumis bawang putih, halia & serai sampai naik bau

Masukkan cili boh, masak sampai pecah minyak

Masukkan campuran cili sos & sos tiram

Masukkan sotong, gaul sampai separuh masak

Bila sotong dah separuh masak, masukkan sayur, garam, gula dan cukup rasa maggi.

Adjust rasa ikut suka, kalau nak pedas tekan cili api dgn senduk.

Gigih ke tak gigih, nak tunjuk kat korang yg memang masak sotong ni less than 10 mins. 

Siap untuk di bawa balik seksyen 2.

Aku kan memang tak masak dan tak makan kat rumah on weekdays, sebabnya MIL aku kata buat letih badan je nak masak untuk 2 org. Lagipun tak jauh pun seksyen 7 nak sampai ke seksyen 2 tu ye dak?

Harap-harap korang boleh try la masak mcm ni senang sangat2, to those yang rumah mak jauh dan terpaksa masak, korang masak je ni pastu tambah telur dadah.. ke depan pergi dia. hahaha. 

Okaylah this coming weekend ingat nak masak ikan merah gulai tempoyak yg senang jugak la konsep dia... kalau jadi masak, kalau tak jadi masak ni, aku tepek resepi sesenang yg lain okayh.

till then, 

You Might Also Like

1 comments